Previous Page  8 / 19 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 8 / 19 Next Page
Page Background

DIE

GRAAN- EN OLIESADEBEDRYF

VAN SUID-AFRIKA – ‘N REIS DEUR TYD

samestelling word uitdruklik in die 1996-wet gereël. Dit bestaan uit tien lede wat op

aanbeveling van parlementêre portefeuljekomitees deur die Minister van Landbou

aangestel word, op so ’n wyse dat dit verteenwoordigend is van ’n breë spektrum

van belangegroepe, insluitende verbruikersgroepe en opkomende boere wat voor-

heen tot ’n groot mate uitgesluit was.

Die lede van die NLBR moet oor praktiese kennis en ondervinding rakende die

landboubedryf, produksie van landbouprodukte, plaaslike en internasionale

bemarking van landbouprodukte, landbou-ekonomie en/of die produksie en be-

marking van landbouprodukte deur klein- en opkomende boere beskik.

Die NLBR het groter magte gekry as sy voorganger wie se hoofdoel was om die

Minister van Landbou van advies te bedien, wat hy in elk geval kon ignoreer. Die NLBR

beskik oor sy eie personeel (in teenstelling met die vorige bedeling waar die LBR van

gesekondeerde personeel gebruik moes maak) en sy begroting word deur die Minister

van Landbou goedgekeur, na konsultasie met die Minister van Finansies.

Indien die NLBR aanbevelings rakende statutêre maatreëls maak, hetsy die instel-

ling van nuwe maatreëls of die voortsetting, wysiging of skrapping van bestaande

maatreëls, is die Minister verplig om sy redes vir die aanvaarding, verwerping of

terugverwysing daarvan in die Staatskoerant te publiseer.

Na implementering van die 1996-wet is statutêre maatreëls ten opsigte van re-

kordhouding, registrasie en indiening van opgawes in verskeie landboubedry-

we, waaronder mielies, koring, oliesade en sorghum, ingestel. Hoewel verskeie

bedrywe heeltemal weggedoen het met statutêre maatreëls, is heffings wel na

inwerkingtreding van die Wet in ’n aantal bedrywe ingestel, insluitende die ko-

ring- en sorghumbedrywe.

Met die onttrekking van die NP aan die Nasionale Eenheidsregering is Minister

Van Niekerk, vervang met mnr Derek Hanekom, wat deur die nuwe ANC-regering

aangestel is. Die nuwe Minister van Landbou se standpunt was eenvoudig dat die

bemarkingskemas afgeskaf en die beheerrade op 1 Mei 1997 ontbind moes word.

Hy was nie bereid om te luister na NAMPO se herhaalde versoeke om die proses

van oorskakeling na ’n gedereguleerde mark oor tyd in te faseer nie.

Op 28 November 1996 het Minister Hanekom aangekondig dat daar vanaf die aan-

vang van die volgende seisoen, met ander woorde 1 Mei 1997, geen vloerprys vir

mielies sou wees nie en dat ’n vryemarkstelsel sou geld. Hy was nie eers bereid

om verteenwoordigers van NAMPO daaroor te woord te staan nie. Dit blyk dat sy

besluit moontlik beïnvloed kon wees deur sy ontevredenheid met ’n styging in die

binnelandse prys van mielies as gevolg van ’n binnelandse tekort wat na sy mening

doelbewus deur uitvoere veroorsaak is. Gevolglik moes groot veranderings in die

landboubemarkingsomgewing binne ’n baie kort tyd geïmplementeer word.

REEDS IN DIE 1930’S, MET DIE VESTIGING VAN

BEHEERDE BEMARKING, IS DIE MENING ONDER

SOMMIGE GROEPE EN INDIVIDUE GEHULDIG DAT

VERAL DIE BEPERKENDE REGISTRASIEVEREISTES VAN

DIE KORINGRAAD TOT MARKKONSENTRASIE SOU LEI.

HIERDIE SIENINGS KAN MET TERUGBLIK MOONTLIK

ONDERSTEUN WORD DEUR DIE SKULDIGBEVINDING

IN 2009 VAN MEULENAARS EN BAKKERS AAN

ONMEDEDINGENDE PRAKTYKE IN TERME VAN DIE WET

OP MEDEDINGING VAN 1998. IN DIE EEN SAAK IS VIER

BAKKERS VAN PRYSVASSTELLING BESKULDIG, TERWYL

17 MEULENAARS IN DIE ANDER SAAK DEUR

DIE MEDEDINGINGSTRIBUNAAL AAN

PRYSVASSTELLING SKULDIG BEVIND IS.

Klankgreep: Die surplusverwyderingskema

het vir twee jaar voor die vrye mark inge-

stel is,

n vloerprys in die mieliemark geskep

– mnr Cerneels Claassen.

Klankgreep: Die afskaffing van die Koringraad

het gevolg op die uitfasering van die eenkanaal-

stelsel – mnr Andries Beyers.

Play Video
Play Video