Previous Page  36 / 37 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 36 / 37 Next Page
Page Background

DIE

GRAAN- EN OLIESADEBEDRYF

VAN SUID-AFRIKA – ‘N REIS DEUR TYD

ႅႈ

tariewe wat selfs laer was as die vasgestelde tariewe waarop in die Uruguay-rondte

van die AOTH ooreengekom is.

Vir die 1994/1995-seisoen is die pryse, heffings en ander bemarkingsreëlings

ten opsigte van landbouprodukte deur die Minister van Landbou bepaal en was

al die rolspelers verplig om dit te eerbiedig. As gevolg van ontevredenheid van

verskeie rolspelers hiermee, het die Minister opdrag gegee dat ’n nuwe mieliebe-

markingskema vir die 1994/1995-seisoen ontwikkel moet word, vir welke doel die

sogenaamde Mieliefasiliteringskomitee (MFK) onder leiding van mnr Attie Swart

in 1994 ingestel is.

Die MFK se aanbevelings is deur die Mielieraad aanvaar en die skema is deur

middel van die Nasionale Bemarkingsraad (NBR) aan die Minister voorgelê. Die

Minister het egter nie die aanbevelings aanvaar nie, oënskynlik as gevolg van die

invloed van die Voorsitter van die NBR. Weens die NAMPO-kongres se uiterste

ontevredenheid met die Minister se besluit, is die MFK versoek om die saak weer

te oorweeg. Uiteindelik is die MFK se effens gewysigde voorstel aanvaar. Die be-

langrikste elemente daarvan was:

• Verkooppryse sal sonder enige statutêre inmenging in die markplek gevorm word.

• Die Mielieraad sal ’n surplusuitvoerpoel bedryf en alleen die Mielieraad mag

mielies uitvoer.

• ’n Stabilisasieheffing sal volgens ’n vaste formule op alle binnelandse verkope

gehef word om die produsenteprys van die surplusuitvoerpoel te stut.

In opdrag van die Minister is die samestelling van die Mielieraad onveranderd ge-

laat, soos ook die beheerde gebiede.

In 1996 is die eenkanaaluitvoerpoele aangepas om direkte uitvoere deur interna-

sionale handelaars toe te laat.

Intussen is ’n Mielie-advieskomitee in 1995 as ’n beleidmakende liggaam vir die

Mielieraad ingestel. Dié komitee is saamgestel uit verteenwoordigers van al die

belangegroepe in die bedryf: NAMPO, verbruikers, verwerkers, kopers en die De-

partement van Landbou. Hoewel die besprekings van die Mielie-advieskomitee by

geleentheid groot onenigheid tussen die verskillende belangegroepe tot gevolg

gehad het, is die mening gehuldig dat dit waarskynlik tog ’n betekenisvolle rol

gespeel het in die bewusmaking van produsente dat deregulering onafwendbaar

was en hulle dus beter daarop kon voorberei.

Reeds in 1991 met die aanknoping van formele gesprekke tussen die Staat,

georganiseerde landbou en die besigheidsektor oor Suid-Afrika se stelsel van

beheerde landboubemarking, was die meerderheid van die partye van mening

dat beheerde bemarking onversoenbaar met ’n vrye mark vir landbou was en

beëindig moes word. Dit, aangehelp deur die ander faktore wat kortliks genoem

is en die verandering in die politieke bestel in Suid-Afrika in 1994, het uiteindelik

uitgeloop op die aanvaarding in 1996 van die Wet op Bemarking van Landbou-

produkte en, voortspruitend daaruit, die afskaffing van die bemarkingsrade.

Klankgreep: Die Mielieraad het ’n verteenwoor-

digende groep uit die bedryf op ’n oorsese toer

gestuur om bemarkingstelsels van lande met

graanmarkte wat reeds gedereguleer was, te

ondersoek – dr Chris Wentzel.

Klankgreep: Die Mielie-advieskomitee was ’n

sinergie tussen verteenwoordigers van NAMPO,

graankopers, die meulenaars en verbruikers

– mnr Cerneels Claassen.

Klankgreep: Kommunikasie in die Mielie-

advieskomitee is destyds gestruktureer in ’n

binne- en ’n buitekring – mnr Jannie de Villiers.

Play Video
Play Video
Play Video