Previous Page  26 / 37 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 26 / 37 Next Page
Page Background

DIE

GRAAN- EN OLIESADEBEDRYF

VAN SUID-AFRIKA – ‘N REIS DEUR TYD

ႄႈ

’n Moderne (kombinasie)-koringstroper aan

die werk.

Vanweë die geringe omvang van rogproduksie en -verwerking in Suid-Afrika is alle

beheermaatreëls daarop vanaf 1 Oktober 1987 opgehef.

Die Raad se bevoegdhede ingevolge die Wintergraanskema was grootliks dieselfde

as onder die Koringreëlingskema en het ook die volgende ingesluit:

• Om die aankoop en verspreiding van koring, gars, hawer en rog in Suid-Afrika te

beheer en agente vir daardie doel aan te stel; en

• om, met die goedkeuring van die Minister van Landbou, reserwefondse te skep.

Die prys wat die Raad vir koring aan die produsente betaal het, is deur die Minis-

ter van Landbou bepaal, na onderhandeling tussen die produsente, meulenaars,

bakkers en die Raad. Daar is op ’n prys ooreengekom, wat vir goedkeuring aan

die Minister voorgelê is, maar in die meeste gevalle in elk geval net so deur die

Minister afgekondig is.

Met die tweede konsolidasie vandieWintergraanskemagedurendedie 1973/1974-sei-

soen, is die Raad van Beheer oor die Koringnywerheid se naam verkort tot die

Koringraad en is ’n Adviserende Wintergraangraderingskomitee ingestel om die

Koringraad oor sake rakende die gradering en klassifikasie van wintergraan en win-

tergraanprodukte te adviseer.

Tot 1987 is wintergraan volgens ’n vasteprys eenkanaalskema geadministreer,

maar vanaf 1987 in praktyk as ’n eenkanaalpoelskema.

Op pad na deregulering

Een van die aanbevelings van die Wentzel Kommissie, waarna later verwys word,

was dat die proses vir prysbepaling van beheerde landbouprodukte aangepas

moes word. Met verwysing na die Wintergraanskema en die koringbedryf het die

Kommissie die volgende aanbevelings gemaak, wat almal met verloop van tyd

geïmplementeer is:

• Die beheer oor in- en uitvoere behoort in die eerste plek by die Regering te

berus en die Minister van Landbou moet oor die hoeveelhede daarvan besluit;

• die Koringraad moet die bevoegdheid behou om oor die registrasie van meu-

lens te besluit en die beperkende registrasie ten opsigte van broodbakkers moet

behou word, maar die beperking op registrasie van ander bakkers, soos banket-

en koekbakkers, moet aangepas word;

• die subsidie op die prys van brood moet stelselmatig verminder word; en

• die Bemarkingswet moet gewysig word sodat die Minister die bevoegdheid het

om pryse en marges op aanbeveling van die Bemarkingsrade en na konsultasie

met die Nasionale Bemarkingsraad te bepaal.

Die algemene dryf na ’n gedereguleerde landboumark wat hoofsaaklik in die

mieliebedryf gegeld het, het uiteindelik ook gelei na die einde van beheerde

bemarking van wintergraangewasse in Suid-Afrika, met die afskaffing van die

Koringraad in 1997.

DIE KORINGRAAD WAS VIR BAIE JARE LANK DIE SUID-

AFRIKAANSE REGERING SE VERTEENWOORDIGER OP DIE

INTERNASIONALE GRAANRAAD (IGR) EN HET JAARLIKS

DIÉ ORGANISASIE SE VERGADERINGS BYGEWOON.

OMDAT SUID-AFRIKA ’N NETTO INVOERDER VAN

KORING WAS, HET DIE IGR SE VERGADERINGS ’N GOEIE

GELEENTHEID GEBIED OM NIE NET MET ONTWIKKELINGS

IN DIE BEDRYF TRED TE HOU NIE, MAAR OOK KONTAKTE

MET DIE OOG OP INVOERE OP TE BOU.

Ou Koringraadgebou.