Previous Page  31 / 37 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 31 / 37 Next Page
Page Background

ႅႃ

HOOFSTUK 2

Voor 1934

Koöperatiewe samewerking

1934

Grondbone Produsente Adviserende Komitee

1952

Oliesaadbeheerskema en Oliesaadbeheerraad

– sonneblom en grondbone – eenkanaalpoelstelsel

1994

Beheer opgehef

30 September 1997 Oliesaderaad afgeskaf

Verder is die Sorghumraad deur verskeie komitees bedien, naamlik ’n Navorsings-

advieskomitee, Navorsingskundigheidskomitee, Bemarkingskundigheids- komitee,

Saadkundigheidskomitee en Advertensie- en Promosiewerkgroep.

Oliesade

Koöperatiewe samewerking

Probleme wat in die vroeë stadiums van kommersiële grondboneverbouing in

Suid-Afrika met oorskotproduksie van eetmarkgrondbone ontstaan het, het ’n

behoefte aan die georganiseerde bemarking van grondbone geskep, wat tot die

stigting van koöperatiewe organisasies aanleiding gegee het. Die eerste daarvan

het in die Noord-Transvaalse gebied (Limpopo) tot stand gekom, waarskynlik om-

dat dit destyds die enigste grondboonproduserende gebied in Suid-Afrika was.

Grondbone Produsente Adviserende Komitee

Met verloop van tyd het die behoefte aan groter samewerking in die grondbonebedryf

toegeneem, wat tot samesmeltings van koöperatiewe ondernemings aanleiding ge-

gee het. In 1934 het dit uitgeloop op die stigting van die Grondbone Produsente

Adviserende Komitee deur die destydse Waterberg Koöperatiewe Landbouers Ver-

eniging en ander rolspelers in die bedryf. Die Komitee, wat uit verteenwoordigers

van sowel produsente as persers saamgestel is, is later met ’n amptelike Grondbone

Adviserende Komitee ondervoorsitterskap van die Sekretaris van Landbou vervang.

Ten einde die grondboonnywerheid gedurende die depressiejare van die 1930’s te

ondersteun, het die Regering die invoerregte op grondbone verhoog en verorden

dat geen permitte vir die invoer van grondbone vir persdoeleindes toegestaan

sou word nie, tensy bewys gelewer kon word dat die plaaslike surplusproduksie

deur die parsnywerheid opgeneem is. Die prys waarteen die surplus grondbone in

Suid-Afrika aan die parsnywerheid beskikbaar gestel is, is jaarliks na oorlegpleging

tussen die Grondbone Produsente Adviserende Komitee en die Departemente van

Landbou en van Handel en Nywerheid vasgestel.

Intussen het die koöperatiewe produsente-organisasies ’n sentrale koöperasie

vir oliesade gestig met die oog op onderlinge raadpleging en bespreking van die

belange van die oliesadebedryf. Dié sentrale koöperasie het hom saam met die

Grondbone Adviserende Komitee vir die daarstelling van ’n eenkanaalbemarking-

skema in terme van die Bemarkingswet van 1937 beywer.

Oliesaadbeheerskema en Oliesaadbeheerraad

Op 25 Februarie 1952 is die Oliesaadbeheerskema ingevolge die Bemarkingswet van

1937 afgekondig, wat die tydperk van regulering van die oliesaadbedryf ingelui het.

Die Oliesaadbeheerskema het voorsiening gemaak vir die stigting van ’n Olie-

saadbeheerraad (die Oliesaderaad) waaraan sekere magte, bevoegdhede en

verpligtinge ten opsigte van grondbone en sonneblomsaad opgedra is. Die Olie-

saderaad was ingevolge die Oliesaadbeheerskema gemagtig om as die enigste

koper van die genoemde oliesade op te tree en op 18 April 1952 is ’n proklama-

sie uitgevaardig in terme waarvan die verkoop van grondbone en sonneblomsaad

deur produsente aan enige iemand anders as die Oliesaderaad verbied is. Hierdie

beheer is in 1968 ook na sojabone uitgebrei.

Al die belangegroepe in die oliesadebedryf was op die Oliesaderaad verteenwoor-

dig, maar in ooreenstemming met die vereistes van die Bemarkingswet, het die

meerderheid van die Raad se lede uit produsente bestaan.