Previous Page  29 / 37 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 29 / 37 Next Page
Page Background

ႄႋ

HOOFSTUK 2

voorskrifte deur die Raad neergelê. Die opbergingsfasiliteite het aan die agente, wat

hoofsaaklik uit landboukoöperasies bestaan het, behoort.

Aanstelling en registrasie

Sorghumhandelaars was aanvanklik, tot 2 Maart 1984, nie verplig om as sulks by

die Mielieraad te registreer nie, maar verwerkers van sorghum wel. Alle sorghum-

agente en vervaardigers van sorghumprodukte in die Republiek moes maande-

likse opgawes van al hulle transaksies in sorghum en sorghumprodukte aan die

Raad verstrek. Sorghumhandelaars, daarenteen, was nie verplig om opgawes van

hulle transaksies in sorghum by die Raad in te dien nie, behalwe dié wat in sekere

geïdentifiseerde gebiede, wat van tyd tot tyd gewissel het, sorghum vir eie reke-

ning aangekoop het.

Uitvoer

Die Mielieraad het nie self die uitvoer van sorghum onderneem nie. Die uitvoer-

bare surplus is op voorafbepaalde tye per tender vir uitvoerders aangebied, wat

self verantwoordelik was vir die verkoop en verskeping aan oorsese kopers. Die

Mielieraad het egter toegesien dat die nodige logistieke reëlings getref word om

die sorghum aan die suksesvolle tenderaar in die hawe te lewer, gewoonlik in die

graansilo by die Durbanse hawe.

Vervaardigers van sorghummout moes ’n spesiale heffing aan die Raad betaal op

mout wat hulle verkoop het. Die opbrengs van die heffing is in ’n spesiale heffings-

fonds gestort wat hoofsaaklik gebruik is om verliese met sorghumuitvoere te dek.

Inmengskema

In die Mielieraad se verslag oor die sorghumbedryf in 1973 word verslag gedoen oor

’n inmengskema wat ingestel was wanneer die uitvoerpryse van sorghum laer as

dié van geelmielies was, wat gewoonlik die geval was. Indien daardie verskil groter

was as die verskil in die onderskeie waardes van die twee grane as veevoer, het die

Mielieraad sorghum teen ’n diskonto beskikbaar gestel vir gebruik in veevoere, as al-

ternatief vir geelmielies. Die diskonto was gebaseer op die verskil in die voerwaardes

van die onderskeie produkte.

Dit het beteken dat groter hoeveelhede geelmielies uitgevoer kon word, teen ’n

beter netto resultaat. Die netto finansiële uitwerking van die transaksie is dan ge-

lykop tussen die sorghum- en die mieliebedryf verdeel.

Selfbeskikking

’n Groeiende behoefte aan selfbeskikking vir die sorghumbedryf het uiteindelik

uitgeloop op onderhandelings tussen die Nasionale Sorghumkomitee van die

Suid-Afrikaanse Landbou-unie, die Nasionale Bemarkingsraad en die Minister

van Landbou.

Die grootste argument ten gunste van die daarstelling van ’n onafhanklike Sor-

ghumraad was dat die bedryf so groot was dat dit die reg behoort te kry om sy

eie bemarking te kan behartig. Die argument is deur die Nasionale Sorghum-

komitee ondersteun en deur die Nasionale Bemarkingsraad aanbeveel, wat die

Minister oorreed het om die beheerraad vir die bedryf te vestig.

Die destydse Minister van Landbou, mnr Greyling Wentzel, het op 22 November

1985 aangekondig dat ’n onafhanklike bemarkingsraad vir die sorghumbedryf ge-

stig gaan word. Die nuwe Sorghumskema, wat op 31 Januarie 1986 afgekondig is,

was steeds ’n vrywillige vloerprysskema en was in die hele land van toepassing.

Daarmee het die Mielieraad se beheer oor die bemarking van sorghum tot ’n einde

gekom. Die Sorghumraad het die funksies wat dit met betrekking tot die bemarking

van sorghum oorgeneem het, tot met die afskaffing van die beheerrade in 1997 verrig.

Sorghumbemarking is gedurende hierdie tyd met weinige inmenging bedryf en

die Sorghumraad is beskou as ’n voorloper wat deregulering betref. Die Raad se

bemarkingsreëlings, insluitende die voorgestelde vloerprys, is jaarliks vir goed-

keuring aan die Minister van Landbou voorgelê.

OP 30 APRIL 1973

WAS DAAR IN TOTAAL

20 SORGHUMAGENTE

AANGESTEL.

Die verbouing van sorghum vir saaddoel-

eindes.