Previous Page  32 / 37 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 32 / 37 Next Page
Page Background

DIE

GRAAN- EN OLIESADEBEDRYF

VAN SUID-AFRIKA – ‘N REIS DEUR TYD

ႅႄ

Ten einde vir befondsing van die Oliesaderaad voorsiening te maak, is statutêre

heffings op sonneblomsaad en gedopte sowel as ongedopte grondbone ingestel.

Die eerste heffings was vasgestel op een sjieling per 100 lb (45,36 kg) gedopte

grondbone, agt pennies per 100 lb ongedopte grondbone en sewe pennies per

100 lb sonneblomsaad.

Funksies en magte

Die Oliesaderaad se roetinefunksies het die aankoop, voorbereiding, gradering, ver-

voer, uitvoer en verkoop van oliesade ingesluit, terwyl dit ook ’n inligtingsverskaf-

fingsfunksie ten opsigte van oliesade vervul het. Die behoefte aan ’n betroubare

inligtingsdiens het met verloop van tyd toegeneem weens groter internasionale

mededinging en gepaardgaande prysskommelings.

Die Oliesaderaad was gemagtig om met die Minister van Landbou se goedkeuring

’n verskeidenheid van magte en pligte uit te voer, wat die volgende ingesluit het:

• Die instelling van ’n verbod op die verkoop van oliesade aan iemand anders as

die Oliesaderaad;

• die vasstelling van oliesaadpryse, oplegging van heffings en skepping van

reserwefondse;

• die opstel van graderings- en verpakkingsregulasies; en

• die belegging van fondse en verkryging van vaste eiendom.

Die Oliesaderaad het, soos die ander beheerrade, agente aangestel om produkte

namens die Raad te ontvang, te gradeer, op te berg en te versend. Produsente se

vergoeding vir produkte wat hulle aan die Oliesaderaad gelewer het, is ook deur

middel van die agente aan hulle betaal. Die Oliesaderaad het sover dit moontlik

was die bestaande hanteerders van oliesade as sy agente aangestel, aangesien

hulle reeds oor kundigheid en fasiliteite beskik het.

Vanaf die einde van 1952 het die Oliesaderaad inspekteurs aangestel met die doel

om, onder andere, ouditinspeksies en ander ondersoeke by agente uit te voer, grade-

ringsgeskille te besleg, ondergraadprodukte te gradeer en te verkoop en inspeksies

uit te voer op grondbone wat vir die uitvoer- en eetmark bedoel was.

Vanaf 1968 het die Oliesaderaad ook die bemarking van sojabone, benewens

grondbone en sonneblom, beheer.

Die Raad se naam is later van tyd gewysig na die Oliesaderaad.

Die Oliesaderaad het ’n eenkanaalpoelstelsel vir oliesade bedryf. Die beheerde be-

marking van oliesade het bepaalde voordele vir die bedryf ingehou, insluitende

stabiliteit in die mark tot voordeel van sowel produsente as afnemers, verhoogde

produksie, uitvoer van grondbone van baie hoë gehalte en korrekte interpretasie

van markinligting.

Beheer opgehef

Die bemarkingskema ten opsigte van grondbone is egter weens veranderde om-

standighede in die Suid-Afrikaanse politieke bestel en internasionale handel op

22 April 1994 sodanig gewysig dat grondbone vryelik deur produsente verhandel

kon word en toegelaat is dat ’n surplusverwyderingstelsel met vrywillige poele en

’n eenkanaaluitvoerstelsel bedryf kon word. Ingevolge die eenkanaaluitvoerstelsel

het die Oliesaderaad instansies wat oor voorrade beskik en toegang tot selekteer-

aanlegte gehad het, vrystelling verleen om, onderhewig aan die betaling van die

voorgeskrewe heffings, grondbone uit te voer.

Hierdie wysigings het meegebring dat slegs 30% van die grondbone-oes in 1994

aan die Oliesaderaad verkoop is. Grondbone wat wel aan dié Raad se vrywillige

poele gelewer is, is geselekteer en sowel binnelands as in die buiteland verhandel.

Sedert Julie 1995 het die Oliesaderaad se rol as uitvoerder van grondbone in

effek verval. Die Raad is egter deur die Minister van Landbou aangestel om ge-

haltebeheer toe te pas op alle grondbone wat vir uitvoer bestem was, ten einde

Suid-Afrika se aansien ten opsigte van kwaliteitstandaarde te probeer behou. Die

Oliesaderaad het ’n belangrike rol gespeel in die verskaffing en koördinering van