57
          
        
        
          
            August 2014
          
        
        
          Hou altyd in gedagte dat diesel ‘n komplekse produk is en aan baie
        
        
          vereistes moet voldoen. Sommige eienskappe van diesel kan nie
        
        
          verkry en gehandhaaf word sonder die byvoeging van geskikte
        
        
          bymiddels nie. Hierdie bymiddels word gewoonlik toegedien in
        
        
          baie klein hoeveelhede (tipies dele per miljoen) en het ten doel om
        
        
          byvoorbeeld die smeringsgedrag te verbeter, oksidasiestabiliteit
        
        
          te verhoog, korrosie te beperk en neerslae tydens verbranding
        
        
          tebeperk.
        
        
          Dit is baie keer ‘n sensitiewe kombinasie van eienskappewat verkry
        
        
          word deur ‘n gebalanseerde verskeidenheid bymiddels. Water in
        
        
          diesel is ‘n verdere “huishoudelike” probleem waaraan baie beslis
        
        
          aandaggegeemoet word. Ook hiervoor is daar voorsieninggemaak
        
        
          in die dieselspesifikasie – dus mag diesel nie meer as ‘n sekere
        
        
          hoeveelheidwater in die oplossing bevat nie. Vry (sigbare) water is
        
        
          natuurlik totaal onaanvaarbaar.
        
        
          Wat hou die toekoms in?
        
        
          Dit bly ‘n interessante vraag. Daar word reeds voorsiening gemaak
        
        
          vir die hantering van brandstof vir gebruik in hibriede-voertuie
        
        
          (kombinasie van binnebrandenjin en elektriese aandrywing) asook
        
        
          vir gebruik in fleksi-brandstofenjins, dit wil sê enjins wat met petrol
        
        
          of diesel gebruik kanword asook enjinswat as ‘n vonkontsteking- of
        
        
          kompressie-ontstekingsenjin gebruik kan word. Die infasering van
        
        
          biodiesel is ‘n ander aspek waarmee rekening gehou moet word.
        
        
          Daar is reeds sedert 2006 voorsieninggemaakdat ‘nmaksimum van
        
        
          5% biodiesel (dit wil sê diesel vervaardig van hernubare materiaal,
        
        
          soos byvoorbeeld sonneblomolie en sojabone) by konvensionele
        
        
          diesel gemeng kanword.
        
        
          Met die groot klem wat geplaas word op hernubare bronne en
        
        
          volhoubaarheid, kan verwagword dat daar ‘n toenemende tendens
        
        
          sal wees om vloeibare brandstowwe te vervaardig uit hernubare
        
        
          bronne–dithetegter ‘nverskeidenheid tegnieseenander implikasies
        
        
          wat ook in aggeneemmoet word.
        
        
          Die belangrikste hiervan is waarskynlik die feit dat dit bykans on-
        
        
          moontlik sal wees om ruolie of steenkoolgebaseerde diesel volledig
        
        
          te vervangmet diesel van ‘nplantaardigeoorsprong.
        
        
          By die Universiteit van Pretoria se tribologielaboratorium van die
        
        
          Departement Chemiese Ingenieurswese, word baie interessante
        
        
          navorsing gedoen oor die werkverrigting van smeermiddels en
        
        
          meer spesifiek oor die aard en rol van slytasie en die gevolge wat
        
        
          water indiesel inhou.
        
        
          Hierdie werk kan in die toekoms ook ‘n nuwe standaard daarstel
        
        
          wat weer die effektiwiteit van veral dieselenjins sal verhoog. ‘n
        
        
          Verskeidenheiddiesel- enolietoetsewordook gedoenom te bepaal
        
        
          of produkte aan spesifikasies voldoen. In
        
        
          
            Foto 1
          
        
        
          word ‘n inspuiter
        
        
          waarvan die kontakarea erg beskadig is, getoon en in
        
        
          
            Foto’s 2a -
          
        
        
          
            b
          
        
        
          diegevolgdaarvanop ‘n suier van ‘ndieselenjin.
        
        
          Ter afsluiting moet gemeld word dat dieselbrandstof soos gelewer
        
        
          deur die olieraffinaderye, ‘n komplekse mengsel is wat aan streng
        
        
          vereistes moet voldoen. Dit bevat ‘n verskeidenheid bymiddels
        
        
          wat, alhoewel dit in klein hoeveelhede bygevoeg word, ‘n uiters
        
        
          belangrike rol speel om te verseker dat die enjin waarin dit gebruik
        
        
          word, optimaal funksioneer en ‘n lang lewe sal hê.
        
        
          Dit sou gewoon onverantwoordelik wees om allerhande preparate
        
        
          enbyvoegingsbydiesel tevoeg, tensydit deurdieenjinvervaardiger
        
        
          aanbeveel word.
        
        
          Bronne
        
        
          Petrol and diesel in South Africa and the impact on air quality, November 2008,
        
        
          SAPIA,
        
        
        
        
          SANS 342:2014 Edition 5:
        
        
          
            South African national standard on automotive diesel
          
        
        
          
            fuel
          
        
        
          . ISBN 0-626-18752-4.
        
        
          
            Staatskoerant
          
        
        
          , 8Maart 2011 No. 324089, “Discussion document on the review of
        
        
          fuel specifications and standards for SouthAfrica”.
        
        
          
            Staatskoerant
          
        
        
          , 1 Junie 2012 No. 35410, “Schedule for amendment of regulations
        
        
          regardingpetroleumproducts specifications and standards”.
        
        
          Department of Energy,
        
        
        
          
            .
          
        
        
          Von Wielligh, A.J., De Vaal, P.L.;
        
        
          
            Discrepancy between laboratory fuel tests and
          
        
        
          
            engine failures: two case studies
          
        
        
          ; 10de Internasionale Tribologiekonferensie,
        
        
          Universiteit vanPretoria, 2011.
        
        
          
            1: ‘nBeskadigde inspuiter.
          
        
        
          
            2a - 2c: Skade aan ‘n suier.
          
        
        
          Foto’s: At vonWielligh
        
        
          
            2a
          
        
        
          
            2b
          
        
        
          
            2c
          
        
        
          
            1