Werktuieen toerusting
        
        
          
            FOKUS
          
        
        
          Spesiale
        
        
          
            Augustus 2014
          
        
        
          
            56
          
        
        
          Watter verskil maak die
        
        
          swaelinhoudvandiesel?
        
        
          B
        
        
          y sommige vulstasies kan verbruikers meer as een graad
        
        
          diesel koop. Wat is die verskil tussen die 500 dpm, 50 dpm
        
        
          en by sommige vulstasies nou ook 10 dpm diesel en sal dit
        
        
          ‘n effek opdiewerkverrigting vandie enjinhê?
        
        
          Dié syfers dui op die swaelinhoud van die brandstof in milligram
        
        
          swael per kilogram brandstof. (Die term dpm is die afkorting
        
        
          vir dele per miljoen en verwys na byvoorbeeld 50 dele swael per
        
        
          miljoen dele brandstof, op ‘n massabasis [m/m] en is dieselfde as
        
        
          mg/kg.)
        
        
          Die swaelinhoud in die diesel het nie werklik ‘n effek op die
        
        
          werkverrigting van die enjin nie, maar wel ‘n dramatiese effek op
        
        
          die omgewing, die mens asook op die enjin. Die vermindering van
        
        
          swael in diesel lei tot minder swaelsuur en roet in enjinoliemet die
        
        
          gevolg dat die intervalle tussen olievervangings verleng kan word.
        
        
          Dit is beslis voordelig vir die verbruiker.
        
        
          ‘n Verdere voordeel van diesel met ‘n laer swaelinhoud is dat die
        
        
          platinumkatalisators in uitlaatpype beter werk en sodoende die
        
        
          uitlaatgasvlakke van koolstofmonoksied (CO), ander onvolledig
        
        
          verbrande koolwaterstowwe asook stikstofoksiedes (NOx) vermin-
        
        
          derword. Verder verlengdie laer swaelinhouddiesel die lewensduur
        
        
          vandieplatinumkatalisators.
        
        
          Swael speel ook ‘n rol in die vorming van partikels in die uitlaatgas
        
        
          van ‘n dieselenjin. Daar is ‘n direkte verband tussen die swael-
        
        
          inhoud van dieselbrandstof en die partikelinhoud van uitlaatgas.
        
        
          Diepartikels kleiner as 10mikrometer kandeur die longeopgeneem
        
        
          word, wat ongetwyfelddiegesondheidnadeligbeïnvloed.
        
        
          Tegnologiesgesproke het dieselenjins in die afgelope jare baie
        
        
          groot veranderings ondergaan wat tot groter effektiwiteit aanlei-
        
        
          ding gegee het. Die nuwe tegnologie het ook tot gevolg dat die
        
        
          partikelinhoud van die uitlaatgasse verminder is omdat die brand-
        
        
          stof meer volledig verbrand. Die volledigheid van verbranding van
        
        
          die brandstof word reeds vir etlike jare deur wetgewing gereël en
        
        
          enjinvervaardigersmoet binnediewet optree.
        
        
          Hierdie wetgewing het dan ook die lugbesoedeling dramaties in
        
        
          Europa en die VSA verminder. Om aan hierdie nuwe wetgewing
        
        
          te voldoen, raak die gebruik van veral dieselenjins ‘n baie goeie
        
        
          alternatief vergeleke met petrolenjins, veral omdat dieselenjins
        
        
          meer effektief is as petrolenjins.
        
        
          Swael kom natuurlik voor in ruolie en deur die ruolie te raffineer,
        
        
          word olie, petrol en diesel en ander brandstowwe vervaardig. Die
        
        
          raffinaderye moet die swael uit die ruolie raffineer en dit behels
        
        
          heelwat addisioneleprosessering vandie ruolie.
        
        
          Raffinaderye moes dus verander word en prosesse bygevoeg
        
        
          word om laer swaelinhoud brandstof te produseer. Die laer swael-
        
        
          inhoud in die diesel het groot koste-implikasies vir die raffinaderye
        
        
          tot gevolg. Dit is hoekom die prys van laer swaelinhoud diesel hoër
        
        
          is as dié van standaarddiesel.
        
        
          Implementering vanwetgewing oor
        
        
          uitlaatgasstandaarde
        
        
          Ten einde skadelike uitlaatgasvlakke in Europa te verminder, is
        
        
          sekere vereisteswat as Euro I, II, III, IV en V bekendstaan, opgestel.
        
        
          Hierdie vereistesword deur wetgewing afgedwing en daarommoet
        
        
          enjinvervaardigers hul produktedaarby aanpas.
        
        
          Daar is besluit dat Suid-Afrika die benadering soos dit in Europa
        
        
          geïmplementeer word, sal volg, maar met ‘n tydsvertraging wat
        
        
          betref die implementering daarvan. Hierdie stapmaak dit moontlik
        
        
          dat nuwe enjintegnologieook inSuid-Afrikabeskikbaar kan raak.
        
        
          In Suid-Afrika stem die huidige spesifikasies en standaarde ooreen
        
        
          met die Euro II-uitlaatgasstandaarde. Op hierdie stadium het die
        
        
          meeste ontwikkelde lande reeds die Euro V-standaarde, of die
        
        
          ekwivalent daarvan geïmplementeer, terwyl ontwikkelende lande in
        
        
          ‘nproses is om laasgenoemde vereistes te implementeer.
        
        
          Suid-Afrikamoet teen 2017 op dieselfde vlakke as Euro Vwees. Dit
        
        
          sal beteken dat die swaelinhoud van die bestaande 50 mg/kg tot
        
        
          10 mg/kg verminder word. Polisikliese aromatiese koolwaterstow-
        
        
          we (PAH’s) moet tot 8% op ‘n massabasis verminder word. Die se-
        
        
          taangetal moet verhoog word van 45 tot 51 en die perk waarby
        
        
          95% van ‘ndieselmonster oordistilleer,magniemeerwees as 360°C
        
        
          nie (T95-perk). Laasgenoemde verseker dat minder swaar kompo-
        
        
          nente agterblyom skadelikeneerslae indie enjin te veroorsaak.
        
        
          Die rol van partikelkontaminasie
        
        
          Vanuit die verbruiker seoogpunt, is daar verskeie ander aspektewat
        
        
          in aggeneemmoet wordwanneer nawerkverrigting en lewensduur
        
        
          van dieselaangedrewe toerusting gekyk word. Dieselverskaffers
        
        
          dra voortdurend sorg dat hulle produkte ten minste aan die
        
        
          minimumvereistes voldoen, maar in baie gevalle is dit beter as
        
        
          hierdie vereistes.
        
        
          Tans is die maksimumvlak van vastestofkontaminasie wat in Suid-
        
        
          Afrika vereis word, 24 mg/liter, maar in die VSA en Europa is die
        
        
          maksimumvlak veel laer, naamlik 10 mg/liter. Op hierdie stadium
        
        
          word die partikelgrootte en aard van die kontaminante nie gespesi-
        
        
          fiseer nie, maar dit is ongetwyfeld so dat sand en stof aansienlike
        
        
          skade aan die delikate inspuitstelsels van moderne dieselenjins
        
        
          kan aanrig. Effektiewe filtrasie van diesel voordat dit die inspuit-
        
        
          sisteembinnegaan, is van kritiekebelang.
        
        
          Alhoewel die aard van die skade aan inspuiters verskil, afhangend
        
        
          van of ‘n gebrek aan smering of partikelkontaminasie die oorsaak
        
        
          was, is die gevolge dieselfde. Daar moet dus sorg gedra word dat
        
        
          diesel, byvoorbeeldwanneer dit gestoorword, niemet partikels van
        
        
          watter aardook al, gekontamineerwordnie.
        
        
          Ander bronne van kontaminasie
        
        
          Verder is dit belangrik om seker te maak dat die diesel wat ge-
        
        
          bruik word, nie dalk met paraffien (
        
        
          
            illuminating parraffin
          
        
        
          [IP]) ge-
        
        
          kontamineer is nie. Paraffien het geen smeringseienskappe nie en
        
        
          beskadig die inspuiters asook die dieselpomp. Foutiewe inspuiters
        
        
          veroorsaak ‘noneweredige sproeipatroon indie verbrandingskamer
        
        
          wat groot skade aandie suierkop kan veroorsaak.
        
        
          ‘n Ander baie belangrike gevolg van oneffektiewe inspuitsisteme
        
        
          is dat die krukas-olie verdun kan word en sodoende hul smerings-
        
        
          effekte kan benadeel. Dit sal natuurlik net gebeur wanneer die ringe
        
        
          opdie suiers sodanigbeskadig is dat diesel deurlek nadie krukas.
        
        
          PHILIPDEVAAL,
        
        
          Departement Chemiese Ingenieurswese, Universiteit van Pretoria