Previous Page  12 / 68 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 12 / 68 Next Page
Page Background

Februarie 2019

10

Relevansie van Graan SA-heffing

gemeet teen ander kommoditeitheffings

I

n die landbou-omgewing is dit alom-

bekend dat alles gemeet word ten einde

goed deurdagte besluite te neem. Dit

word in studiegroepe gedoen, in eko-

nomiese buro’s en selfs in Graan SA se

verslae. Kyk gerus maandeliks na die

insetverslae op Graan SA se webtuiste.

Onlangs is die vraag gevra: Hoe vergelyk

Graan SA se heffings met ander in-

stansies se heffings? Die Graan SA Be-

markingswerkgroep het dit goed gedink

om ’n

benchmark

-oefening te doen. Die

lede het inligting verskaf in terme van wat

die bedryfsheffings vir ander gewasse

waarmee hul boer, is. Die gewasse waarvoor

terugvoer ontvang is, sluit die volgende in:

Varkvleis, rooivleis, wol, melk, appels en

aartappels.

Opsommend sien dit soos volg, tydens

die skryf van die artikel en gegewe mark-

waardes, daar uit: Met enige vergelyking

is dit belangrik om verskillende faktore op

te weeg. Die eenvoudige vergelyking hier

is bloot om te bepaal wat die heffing is wat

per R1 miljoen-waarde betaal word. Dit

verskaf ’n relatiewe idee van die waarde

van die heffing, maar is eintlik nog steeds

betreklik simplisties. Uiters belangrik

om in ag te neem, is dat al die produkte

kommoditeite bly en dat markbeweging wel

plaasvind – wat ’n impak op die resultaat

het. Terselfdertyd verskil die gewasse se

winsgrense ook.

Die tweede saak wat belangrik is wanneer

die heffings vergelyk word, is dat daar

’n verskil is tussen statutêre heffings en

vrywillige heffings. Met ’n vrywillige stelsel

is die duimreël dat slegs 30% van die

heffings ontvang gaan word: Dit beteken dat

minder heffings ontvang word. Die eerste

gedagte sal dan wees dat die vrywillige

heffings hoër moet wees om te kompenseer

vir verliese. Neem in ag dat daar ook sekere

vereistes verbonde aan ’n statutêre heffing

is wat stipuleer waar die fondse gespandeer

moet word, byvoorbeeld maksimum 10%

op administrasiekoste en minimum 20% op

transformasie.

Ander faktore wat ook in ag geneem moet

word, is of die heffing vir die bedryf of

slegs vir produsente aangewend word.

Is dit ’n produsente-organisasie of ’n be-

dryfsorganisasie? Die produsente-orga-

nisasie dien gewoonlik die produsent se

belange en bevorder die volhoubaarheid

van die produsent.

Sekere van die organisasies is nie net

produsent-georiënteerd nie, maar meer

industrie-georiënteerd, wat beteken dat

die hele waardeketting deelneem. Bedryfs-

organisasies sal byvoorbeeld ook stelsels

GRAAN SA

DR DIRK STRYDOM,

bestuurder: Graanekonomie en Bemarking, Graan SA

GEWAS

EENHEID

HEFFING

HEFFING PER R1 MILJOEN-

MARKWAARDE (R)

VRYWILLIG OF STATUTÊR

GRAAN SA

Mielies

Per ton

R2,85

1 235

Vrywillig

Koring

Per ton

R3,35

778

Vrywillig

Sojaboon

Per ton

R5,70

1 269

Vrywillig

Sonneblom

Per ton

R5,70

1 120

Vrywillig

Grondbone

Per ton

R11,00

786

Vrywillig

Sorghum

Per ton

R2,85

1 239

Vrywillig

Kanola

Per ton

R4,50

878

Vrywillig

ANDER ORGANISASIES/GEWASSE

Rooivleis – grootvee (agent) Per dier

R6,24

770

Statutêr

Per omset

0,15%

1 500

Vrywillig

Totaal GVE

2 270

Rooivleis – kleinvee (agent)

Per dier

R1,34

859

Statutêr

Per omset

0,15%

1 500

Vrywillig

Totaal KVE

2 359

Melk

Per liter

0,69c (Maksimum R3 995/plaas

en R1 150/plaas addisioneel vir

meer as een eenheid met

maksimum R8 595)

1 627

Vrywillig

Appels binnelands

Per kg

4,75c

11 875

Statutêr

Appel-uitvoere

Per kg

7,55c

15 100

Statutêr

Aartappels

Per kg

2,125c

7 083

Statutêr

Aartappelsaad

Per kg

0,844c

2 813

Statutêr

Varkvleis

Per dier

R11,03

6 127

Statutêr

Wol

% bruto

opbrengs

0,25%

2 500

Vrywillig

Lusern

Per ton

R6

2 500

Statutêr

Bron: Produsente en organisasies

TABEL 1: VERSKILLENDE GEWASHEFFINGS.