Previous Page  5 / 37 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 5 / 37 Next Page
Page Background

HOOFSTUK 2

TEEN 1976 HET

23 BEMARKINGSRADE

BESTAAN WAT OOR

MEER AS 90% VAN

SUID-AFRIKA SE

LANDBOU-UITSETTE,

INSLUITENDE DIE

ROOIVLEISBEDRYF,

BEHEER UITGEOEFEN HET.

DAAR IS OP ’N STADIUM

NA DIE WET VERWYS

AS DIE

MAGNA CARTA

VAN LANDBOU IN

SUID-AFRIKA.

deur rade wat onder beskerming van die Wet gefunksioneer het. Dit het feitlik al die

vertakkings van landbou in Suid-Afrika in ’n mindere of ’n meerdere mate geraak.

Die belangrikste oogmerke met die Wet sowel as die Wet wat dit later vervang het,

was om bestendigheid in die pryse van landbouprodukte te bevorder, produkti-

witeit in die boerderybedryf te verhoog en die doeltreffendheid van bemarking,

verwerking en verspreiding van landbouprodukte te verbeter.

Verskillende beheerrade is vir die verskillende landbouprodukte ingestel. Die af-

sonderlike beheerrade het skemas ten opsigte van die produkte onder hulle beheer

ontwikkel en aan die Nasionale Bemarkingsraad voorgelê. Die Nasionale Bemar-

kingsraad het dan die skema, of voorstelle vir die wysiging van bestaande skemas,

oorweeg en ’n aanbeveling daaroor aan die Minister van Landbou voorgelê wat die

finale besluit daaroor geneem het.

Die eerste Bemarkingswet is in 1968 deur ’n nuwe Bemarkingswet (Wet 59 van

1968) vervang, wat hoofsaaklik ’n konsolidasie was van verskeie wysigings wat met

verloop van tyd aan die 1937-wet aangebring is. Die 1968-wet het in werking gebly

totdat dit op 1 Januarie 1997 deur die Wet op Bemarking van Landbouprodukte,

Wet 47 van 1996, herroep is, wat die einde van beheerde bemarking en die begin

van die vryemarkstel vir landbouprodukte ingelui het.

Rol en funksies van beheerrade

Die beheerrade het prysskemas bedryf wat gewissel het van eenkanaal vasteprysske-

mas en eenkanaal poelskemas tot surplusverwyderingskemas. Die meerderheid lede

van die Bemarkingsrade was produsente, maar dit het ook verteenwoordigers van

ander belangegroepe, soos verbruikers en verwerkers, ingesluit.

Die hoofoogmerkemet die Bemarkingswet was om, na die oordeel van die Regering,

’n meer vaartbelynde en ordelike landbou-omgewing te vestig, sodoende groter

stabiliteit in die pryse van landbouprodukte te bevorder en die gaping tussen die

produsenteprys en die verbruikersprys deur middel van rasionalisasie te verklein.

Die bedoeling was om die produktiwiteit van die landbou-industrie en die effekti-

witeit van die verwante industrieë te verhoog deur middel van bemarkingskemas

wat volgens die spesifieke behoeftes van die verskillende produkte ontwikkel is. In

dié bedeling is die funksies van prysvasstelling en prysrisikobestuur deur ’n paneel

deskundiges vervul wat die inligting en regte tot hulle beskikking gebruik het om

pryse vas te stel met die oog op die bevordering van die doelwit om groter stabi-

liteit in landbou te bewerkstellig.

Produsente het egter van meet af aan gekla dat pryse nie hoog genoeg vasgestel

was om die armer produsente se oorlewing te verseker nie en dat slegs groot

produsente, wat oor die vermoë beskik het om hul produksie te verhoog, daarby

gebaat het. Deur middel van die produsente se politieke invloed het hulle daarin

geslaag om groter beheer oor die bemarkingstelsel te verkry as wat die amptenare

wat die instelling van beheerrade voorgestaan het, voorsien het. Ekonome en teen-

standers van beheerde bemarking, daarenteen, het gemeen dat produsentepryse

oor die algemeen hoër as markwaarde vasgestel was, wat tot oneffektiwiteit en

onproduktiewe praktyke aanleiding gegee het.

Ten spyte van die weerstand en kritiek, het beheerrade vir die landboubedryf in

Suid-Afrika vir sowat 60 jaar voortbestaan.

DIE BEHEERRADE IN DIE GRAANBEDRYF

Die eerste beheerrade wat onder die Wet gefunksioneer het, was die Mielieraad

en die Koringraad. Die rol en funksies van die beheerrade was in wese dieselfde

vir die verskillende produkte wat onder hulle beheer geplaas is. Die belangrikste

rol was waarskynlik die vasstelling van en beheer oor pryse. Die Rade het egter

nie self die pryse vasgestel nie, maar het voorstelle daaroor aan die Nasionale

Bemarkingsraad voorgelê, wat dan ’n aanbeveling aan die Minister van Landbou

gemaak het.

Die Nasionale Bemarkingsraad is uit staatsamptenare saamgestel en was volgens

die verslag van die Kassier Komitee nie altyd neutraal nie, wat daarop sou dui dat