Background Image
Previous Page  91 / 100 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 91 / 100 Next Page
Page Background

89

July 2016

Die mag om te onteien word verleen deur spesifieke wetgewing

en vir ‘n spesifieke doel – byvoorbeeld die Minister van Water en

Sanitasie het die mag om grond te onteien om damme te bou.

Daar bestaan reeds 156 verskillende stukke wetgewing wat aan

verskillende ministers, staatsinstellings en munisipaliteite onteie-

ningsbevoegdhede gee.

Slegs die proses wat in elkeen van hierdie gevalle gevolg sal moet

word, word deur die Onteieningswetsontwerp uitgespel.

Proses van onteiening

Die proses van onteiening ontvou in potensieel vyf fases:

Ondersoek en waardasie-fase: ‘n Ondersoek sal plaasvind na die

geskiktheid van die eiendom vir die doel waarvoor dit moontlik

onteien kan word en na die aanwesigheid van geregistreerde

en ongeregistreerde regte op sodanige eiendom.

As daar dan besluit word om voort te gaan, sal ‘n kennisgewing

van voorneme om te onteien op die eienaar en alle ander ge-

affekteerde partye bedien word. Die eienaar en ander geaffek-

teerde partye kan dan binne 30 dae beswaar aanteken teen die

beoogde onteiening.

Indien die onteieningsgesag, ten spyte van besware en na

behoorlike oorweging van besware besluit om voort te gaan, sal

‘n kennisgewing van onteiening bedien word. Die kennisgewing

moet sekere inligting bevat, soos die doel van die onteiening, die

datum van onteiening, die bedrag van vergoeding wat aange-

bied word en hoe dit saamgestel en bereken is.

Dan volg ‘n proses van onderhandeling oor vergoeding: Die eie-

naar en ander geaffekteerde partye moet binne 20 dae aandui

of hulle die bedrag wat aangebied is as vergoeding aanvaar, al

dan nie. Hierdie periode kan op versoek verleng word. Indien

die eienaar/houer van regte nie die bedrag aanvaar nie, moet

daar aangedui word watter bedrag hulle as vergoeding verlang

– en dit moet behoorlik gestaaf word. As die onteieningsgesag

nie die bedrag wat die eienaar eis, aanvaar nie, moet hulle ‘n ge-

wysigde aanbod maak.

Indien die partye nie tot ‘n vergelyk kan kom oor vergoeding

nie, kan ‘n poging aangewend word om die dispuut deur

mediasie op te los. Indien dit onsuksesvol is, moet die onteie-

ningsgesag die dispuut na ‘n hof verwys vir beregtiging. Die

onteieningsgesag moet die bedrag wat aangebied is, oorbetaal

op die datum van onteiening – dit is normaalweg ook die dag

waarop die eiendom na die staat sal oorgaan. Enige uitstaande

munisipale heffings en belastings sal egter eers uit die bedrag

oorbetaal word.

Regverdige en billike vergoeding

Die Wetsontwerp, net soos die Grondwet, werk met die konsep

van regverdige en billike vergoeding en nie met suiwer markwaarde

nie. In die woorde van die Adjunk-Minister van Openbare Werke:

“Regverdige en billike vergoeding kan, afhangende van omstandig-

hede, meer of minder as markwaarde wees.”

Alle relevante faktore moet in ag geneem word by die berekening

van vergoeding – ook werklike finansiële verliese wat gely is as ge-

volg van vergoeding.

Faktore soos die doel van die onteiening, geskiedenis van die ver-

kryging van die eiendom en mate van staatsubsidie in die ver-

betering van die eiendom kan ook in ag geneem word. Enige

aftrekkings sal egter behoorlik gesubstansieer moet kan word.

Waar daar uitstaande skuld op ‘n verbandlening is, moet die eienaar

en verbandhouer ooreenkom op die verdeling van die vergoeding

tussen hulle. In die afwesigheid van só ‘n ooreenkoms, sal die hof

besluit hoe dit verdeel moet word.

Ontneming sonder vergoeding?

Met die uitspraak van die Konstitusionele Hof in die saak van

Agri SA versus Minister van Minerale en Energie oor ou orde-onont-

ginde minerale regte het vrese ontstaan dat die staat ook landbou-

grond ten gunste van voorafbenadeelde groepe onder die dekmantel

van voogdyskap sal kan ontneem sonder vergoeding.

Die Grondwet vereis slegs vergoeding wanneer ‘n staatsoptrede

neerkom op ‘n onteiening en in die Agri SA-saak is bevind dat die

Wet op die Ontwikkeling van Petroleum en Mineraalhulpbronne

nie die onteiening van ou orde-regte tot gevolg gehad het nie en dat

daar derhalwe geen vergoeding betaalbaar was nie.

Talle senior regslui is deur Agri SA oor die implikasies van hierdie

uitspraak geraadpleeg. Die Grondwet verbied die arbitrêre ontne-

ming van eiendom. Die toets vir of ‘n staatsoptrede arbitrêr is, het

te make met die verhouding tussen die betrokke wet, die oogmerke

daarvan, die wyse waarop dit daardie oogmerke probeer bereik en

die impak wat dit op individuele regte het.

Ernstige ontnemings moet die toets van proporsionaliteit slaag

– daar moet met ander woorde aangetoon word dat die ontneming

nie buite verhouding is met die doel wat dit probeer bereik nie.

Die advies wat Agri SA ontvang het, dui daarop dat landbougrond

wat produktief gebruik word, nie oor dieselfde kam geskeer kan

word as ongebruikte minerale regte nie. Die konsep van voogdyskap

opsigself hou nie gevare in nie. Dit is nie deel van Suid-Afrika se

gemenereg nie, maar word in ons reg ingevoer by wyse van wet-

gewing wat handel met die beskerming van minerale en natuurlike

hulpbronne.

Die inhoud en trefwydte van die konsep sal afhang van die betrok-

ke wetgewing waarin dit beliggaam is. Agri SA se advies is dat die

konsep-raamwerkwetsontwerp op die Ontwikkeling en Beskerming

van Landbougrond soos gepubliseer, nie die gevaar van ontneming

sonder vergoeding inhou nie.

Agri SA is nie heeltemal gemaklik met die beperkende definisie van

“onteiening” in die Wetsontwerp, wat slegs fokus op verkryging

deur die staat nie. Dit opsigself kan egter nie lei tot ontneming

sonder vergoeding nie.

Slotsom

Die Onteieningswetsontwerp maak nie voorsiening vir ontneming

sonder vergoeding nie. Alle aksies wat neerkom op onteiening

moet vergoed word en wel op die basis van billike en regverdige

vergoeding.

Ontnemings wat nie onteienings is nie, moet ook steeds die toets

van Artikel 25(1) van die Grondwet slaag – in dié sin dat dit nie

arbitrêr mag wees nie. Sou daar enige wetgewing op die horison

verskyn wat poog om landbougrond sonder vergoeding te ont-

neem, is daar, volgens Agri SA se advies, meer as genoeg skiet-

goed om dit af te weer.

Agri SA se advies is dat die

konsep-raamwerkwetsontwerp

op die Ontwikkeling en

Beskerming van Landbougrond

soos gepubliseer, nie die gevaar

van ontneming sonder

vergoeding inhou nie.