Background Image
Previous Page  90 / 100 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 90 / 100 Next Page
Page Background

Julie 2016

88

Wat behels die nuwe

ONTEIENINGSWET?

D

ie Onteieningswetsontwerp, wat eersdaags wet sal word

sodra die president dit teken, het gedurende die drie

jaar waarin dit geprosesseer is, heelwat reaksie van die

media ontlok.

Die wetsontwerp is in 2013 vir openbare kommentaar gepubliseer.

Nadat die openbare kommentaar in die wetsontwerp geïnkorporeer

is, het ‘n proses van onderhandeling binne die Nasionale Ekono-

miese, Ontwikkelings en Arbeidsadviesraad oftewel NEDLAC gevolg.

In NEDLAC onderhandel die regering, groot besigheid, die vakbon-

de en gemeenskapsverteenwoordigers oor beleid en wetgewing.

Agri SA was deel van besigheid se span in NEDLAC wat die onder-

handelinge gevoer het. Daar is deurgaans noue samewerking tus-

sen veral Agri SA, Agbiz en die Bankevereniging van Suid-Afrika oor

hierdie wetsontwerp.

‘n Groot aantal wysigings is tydens die NEDLAC-proses aan die

wetsontwerp aangebring. Hierna is die wetsontwerp in die parle-

ment ter tafel gelê en het ‘n proses van openbare verhore gevolg

– eers binne die Portefeuljekomitee op Openbare Werke, wat weer

eens daarna wysigings aan die wetsontwerp aangebring het en

daarna in al nege provinsies onder toesig van die Gekose Komitee

op Ekonomiese- en Besigheidsontwikkeling.

Agri SA en sy affiliasies het tydens elkeen van hierdie prosesse

insette gelewer. Uiteindelik is die Wetsontwerp op 26 Mei deur die

parlement aanvaar.

Onteiening internasionaal en in

Suid-Afrika tot nou

Onteiening word erken, toegelaat en gereguleer deur internasionale

instrumente wat menseregte beskerm, soos die Universele Verkla-

ring van Menseregte, die Europese Verdrag op Menseregte en die

Afrika Verdrag op Menseregte.

Onteiening kom in elke land in die wêreld voor. Die Voedsel en

Landbou Organisasie (FAO) van die Verenigde Nasies het in 2008

‘n handleiding uitgebring oor beste praktyk in onteiening. Agri SA

se standpunte oor onteiening, soos vervat in die organisasie se

beleid oor grondhervorming, is tot ‘n groot mate op hierdie handlei-

ding geskoei.

Die huidige (1975) Onteieningswet is gebruik om grond en ander

eiendom te onteien vir openbare en ander doeleindes. Dit was onder

andere destyds aangewend om tuislandkonsolidasie te bewerkstel-

lig. Die Wet is nie in lyn met die bepalings van Artikel 25 en Artikel 33

van die Grondwet wat handel met administratiewe geregtigheid en

die beskerming van eiendomsreg en grondhervorming nie.

Die Grondwet stel dit duidelik in Artikel 33 dat billike prosesse deur

die owerheid gevolg moet word wanneer hulle besluite en optredes

individue se regte negatief kan affekteer. Artikel 25 maak dit duidelik

dat die staat mag onteien deur middel van ‘n algemeen-geldende

wet, vir ‘n openbare doel, of in die openbare belang en onderworpe

aan billike en regverdige vergoeding.

Artikel 25(3) van die Grondwet stel dit duidelik dat markwaarde

nie die enigste faktor is wat in ag geneem behoort te word by die

bepaling van billike en regverdige vergoeding nie. Die Grondwet se

bepalings is bindend en die wetgewer het geen ander opsie as om

nuwe wetgewing in lyn met hierdie bepalings te maak nie.

Die 1975-wet het ook geen voorsiening gemaak vir vergoeding vir

die onteiening van ongeregistreerde regte nie – die wetsontwerp

maak ook daarvoor voorsiening.

Hoewel die regering sedert 1994 nie van onteiening gebruik ge-

maak het vir grondhervormingsdoeleindes nie, was hulle al hierdie

tyd by magte om dit te doen – derhalwe bring die Onteienings-

wetsontwerp geen nuwe bevoegdheid in hierdie verband mee nie.

Onteienings vir ander doeleindes soos die bou en uitbreiding van

infrastruktuur vind al die jare op ‘n baie gereelde basis plaas.

Wese van die Onteieningswetsontwerp

Die Onteieningswetsontwerp is in wese ‘n prosedurele stuk wetge-

wing – dit sit die proses van onteiening uiteen, dit verleen nie aan

enige ander minister of instansie as aan die Minister van Open-

bare Werke magte om te onteien nie en die minister mag dit slegs

gebruik om eiendom te verkry vir die spesifieke behoeftes van

Openbare Werke (soos staatsgeboue).

AKTUEEL

ANNELIZE CROSBY,

regs- en politieke adviseur: Agri SA

Graan SA/Sasol fotokompetisie