FOKUS
          
        
        
          Werktuieen toerusting
        
        
          Spesiale
        
        
          
            Augustus 2014
          
        
        
          
            16
          
        
        
          
            Weesmeer effektief en
          
        
        
          
            weetwat is koste
          
        
        
          – slaan sóduur bewerkingskostehok
        
        
          O
        
        
          m lande te bewerk is ‘n duur storie. Teen ‘n dieselprys
        
        
          van ongeveer R13/liter en steeds aan die styg, raak die
        
        
          brandstofrekening iets om tebestuur.
        
        
          m effektiwiteit en doeltreffendheid te verhoog, is dit belangrik
        
        
          om teweet hoeveel brandstof gebruik ‘n trekker om ‘n sekere aksie
        
        
          uit te voer en hoeveel begroot moet word om die trekker in stand
        
        
          te hou. Hierdie inligting is nie algemeen beskikbaar nie omdat die
        
        
          grondsoorte, die diepte van bewerking asook die drywer en die
        
        
          toestand vandie trekker dit beïnvloed.
        
        
          Deurdat produsente self hul trekkers se brandstofgebruik kontro-
        
        
          leer, kan baie koste bespaar word. In hierdie artikel word die koste
        
        
          van verskillendebewerkingsaksiesweergegee.
        
        
          Omdie koste van ‘nbewerkingsaksie te bereken, is dit belangrik om
        
        
          eers die kostestruktuur daarvan te verstaan. Twee tipes koste is ter
        
        
          sprake, naamlikvaste kosteenveranderlike koste. Vaste kostedui op
        
        
          die besit van ‘nmasjien en kom voor ongeag of die masjiene werk
        
        
          of nie.
        
        
          Die veranderlike koste vanmasjinerie spruit uit die gebruik daarvan.
        
        
          Veranderlike koste bestaan gewoonlik uit brandstofkoste asook
        
        
          herstel- en onderhoudskoste wat direk met die gebruik van die
        
        
          masjien korreleer.
        
        
          Vaste koste
        
        
          Vaste koste kan weer verdeel word in ‘n nie-kontant- en ‘n kontant-
        
        
          uitgawe gedeelte. Die nie-kontantuitgawes sluit aspekte soos
        
        
          waardevermindering en rente op kapitaalbelegging in. Die rente op
        
        
          kapitaal word bepaal om die geleentheidskoste van diemasjien aan
        
        
          te dui. Die kontantuitgawes van die vaste koste bestaan gewoonlik
        
        
          uit versekering en lisensiegelde.
        
        
          Waardevermindering kom altyd voor en verwys na die verlies of
        
        
          afname in ‘nmasjien sewaarde oor tyd. Dit is algemene kennis dat
        
        
          enigemasjienof implement indieeerste jaar van sy lewediemeeste
        
        
          waarde verloor, maar dit weerspieël nie noodwendig wat met die
        
        
          masjiengebeur nie.
        
        
          Oor hierdie rede word die reglynige metode algemeen gebruik
        
        
          omwaardevermindering te bereken. Die metode sorg dat waarde-
        
        
          vermindering in gelyke gedeeltes oor tyd afgeskryf word en
        
        
          weerspieëlmeerwatmet ‘nmasjiengebeur.
        
        
          Om die waardevermindering van masjinerie as koste per uur te
        
        
          bepaal, word die aankoopkoste minus die skrootwaarde van die
        
        
          masjien gedeel deur die lewensverwagting van die masjien. Die
        
        
          gemiddelde lewensverwagting van trekkers word gewoonlik as
        
        
          12 000 uur aanvaar en die skrootwaarde van trekkers word op 10%
        
        
          vandie koopprys aanvaar.
        
        
          Waardeverminderingby implementewordoppresies dieselfdewyse
        
        
          asby trekkersbepaal.Dieenigsteverskil isdat die lewensverwagting
        
        
          vandie implementeverskil. In
        
        
          
            Tabel1
          
        
        
          en
        
        
          
            Tabel2
          
        
        
          worddieverskillende
        
        
          implemente se lewensverwagtinge aangedui.
        
        
          Om die rentekoste te bereken, word die gemiddelde kapitaalbeleg-
        
        
          ging (aankoopprys plus skrootwaarde gedeel deur twee) verme-
        
        
          nigvuldig met die rentekoers wat op ‘n mediumtermyn-belegging
        
        
          verdien kanword.
        
        
          Hierdie bedrag word deur die gemiddelde jaarlikse gebruik van die
        
        
          masjienwat op1000uur aanvaarword, gedeel omdie kosteper uur
        
        
          tebepaal.
        
        
          Die lisensie- en versekeringskoste vanmasjinerie is ‘n kontantkoste
        
        
          waar die ouderdom van die masjien ‘n rol speel. Daar is verskeie
        
        
          maniereom lisensie-enversekeringskoste tebepaal,maardaarword
        
        
          algemeen aanvaar dat 2% vandiegemiddelde kapitaalbeleggingdie
        
        
          algemeenste koste is.
        
        
          Veranderlike koste
        
        
          Veranderlike koste word saamgestel uit die herstel en onderhoud
        
        
          asook die brandstofkoste van ‘n masjien. Hierdie koste is baie
        
        
          moeilik om te voorspel omdat daar so baie faktore is wat die
        
        
          veranderlike koste beïnvloed. Die vaardigheid van die bestuurder,
        
        
          die werktoestande, onderhoud en baie meer, beïnvloed die werk-
        
        
          verrigting enherstelwerk van ‘n trekker.
        
        
          Om die herstelwerk van ‘n masjien te voorspel, is ‘n ingewikkelde
        
        
          proses. Hoe meer werk die trekker verrig, hoe hoër gaan die
        
        
          herstelkostewees, maar onsweet ook dat as ‘n trekker teminwerk,
        
        
          breek hymos indie stoor.
        
        
          ‘n Nuwe trekker sal nie noodwendig soveel herstelwerk as ‘n ou
        
        
          trekker benodig nie. Tog blyk dit dat herstelwerk aan ouer trekkers
        
        
          toeneem tot op ‘npunt endan afplat. Diegebruik van ‘ngemiddelde
        
        
          herstelwerkkoste per uur vir die trekker, los in ‘nmate die probleem
        
        
          op. Tansword ‘n norm aanvaar waar die herstelwerk oor die trekker
        
        
          se lewe bepaal word op 120% van die aankoopprys van die trekker.
        
        
          InTabel 1 enTabel 2wordhierdienormegebruik.
        
        
          Die herstelwerk van implemente word beïnvloed deur die tipe
        
        
          implement en die slytasie. Implementherstelwerk word net soos
        
        
          dié van trekkers ook as ‘n persentasie van die aankoopprys oor die
        
        
          lewensverwagting van die implement bereken. In Tabel 1 en Tabel 2
        
        
          wordhierdienorme aangetoon.
        
        
          Die berekening van brandstofkoste is baiemeer ingewikkeld as dié
        
        
          vanherstelwerk. Aspekte soosdiebrandstofprys, drywingsvereiste,
        
        
          die litersgebruikper kilowattuur endiepersentasie kilowatt gebruik,
        
        
          speel ‘nbelangrike rol indiebrandstofkoste.Ander aspekte, soosdie
        
        
          trekkeroperateur endiegrondtoestand, speel ook ‘nbelangrike rol in
        
        
          ‘n trekker sebrandstofgebruik.
        
        
          Oor die algemeenmaak diemeeste publikasies voorsiening vir hoë,
        
        
          medium en laedrywingsvereistes.
        
        
          PIETMANBOTHA,
        
        
          
            SAGraan/Grain
          
        
        
          medewerker